TARCZA FINANSOWA PFR DLA MIKRO, MAŁYCH I ŚREDNICH FIRM
Kto może składać wnioski?
Wnioski mogą składać mikro, małe i średnie firmy (zatrudniające od 1 do 249 pracowników), którym przynajmniej o 25% spadły przychody w związku z COVID-19. Duże przedsiębiorstwa, o skonsolidowanej sumie bilansowej powyżej 43 mln euro mogą wnioskować o rozwiązania pomocowe bezpośrednio w Polskim Funduszu Rozwoju („PFR”).
Do mikro, małych i średnich firm trafią subwencje o wartości 75 mld zł., z czego nawet 75% może być pomocą bezzwrotną, po spełnieniu odpowiednich warunków.
Bezpłatne wnioskowanie o subwencje
Wniosek będzie weryfikowany przez PFR w oparciu o warunki Programu, na podstawie m.in danych z ZUS (zatrudnienie), Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP) i na tej podstawie PFR wyliczy wysokość subwencji. Ważne, aby wnioskujący o subwencję złożyli deklarację VAT, co pozwoli na jej przetworzenie i zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów.
Bank będzie pośredniczyć w zawieraniu umowy z klientami i realizować wypłaty, a sam wniosek, odwołania i reklamacje będą rozpatrywane przez Polski Fundusz Rozwoju. Ewentualne odwołanie także będzie można złożyć w bankowości internetowej dla firm
Najczęściej zadawane pytania :
https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-dla-mmsp-faq.html
Na co można przeznaczyć wsparcie?
Firmy będą mogły przeznaczyć subwencje na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej: m.in. większość kosztów stałych i codziennych niezbędnych dla prowadzonej działalności, wypłatę wynagrodzeń dla pracowników, opłacenie czynszu, spełnienie świadczeń z umów zawartych z kontrahentami. Z subwencji można również spłacać kredyty, przy czym na przedterminową spłatę kredytów maksymalnie można przeznaczyć do 25% wysokości otrzymanego wsparcia. Dodatkowo, finansowanie z Tarczy PFR można łączyć z innymi rodzajami wsparcia związanymi z COVID-19, takimi jak zwolnienie ze składek ZUS i świadczenie postojowe.